Interviews & recensies

★★☆☆☆

“Arty farty navelstaarderij.”

Beauregard over Zonder filter

“Zoals de docenten op de academie met de neus in hun belachelijkheid worden geduwd, zo is de literatuur het volgende bastion dat deze dandy wel even zal schofferen. […]

En toch, als Van Raffe zijn best doet, kan er iets moois gebeuren. […] Daar hebben we eindelijk, eventjes, zonder vangnet, de literaire strip.”

Patrick Bassant op De Reactor over Zonder filter

“A masterpiece. World class. Van Raffe has employed entirely different styles to illustrate the various chapters – sketchy, expressive, sensitive, explosive – yet never sacrifices clarity or legibility. He has substantially expanded the comic-book idiom.”

Joost Swarte over Zonder filter

“Het lijkt een boek dat voorstanders en tegenstanders gaat krijgen, mensen die het ophemelen en mensen die er niets aan vinden. […] Ik ben in ieder geval vóór.”

T. Bunt over Zonder filter op Literair Nederland

★★★★★

“Aan het eind is het onvoorstelbaar dat deze intelligente en gelaagde vertelling ooit op een andere wijze getekend had kunnen worden. […] een boek met internationale allure.”

Natasja van Loon over Zonder filter in Zone 5300

“[H]et kijkt lekker weg en ik moest er regelmatig erg om lachen.”

Amir Andriesse over Zonder filter op Manners.nl

“Wat je ook van Zonder filter vindt, intrigerend is het in ieder geval. De inkleuring van de tekeningen is eigenzinnig. […] Vaak komt er groengeel voor, dat misschien het best snotkleurig genoemd kan worden.”

Teunis Bunt over Zonder Filter

★★★☆☆

“Van Raffe is zijn critici […] te snel af door zelf de elitaire kunsten in het algemeen en de graphic novel in het bijzonder vakkundig in hun hemd te zetten.”

Wouter Adriaensen over Zonder filter op Cuttingedge.nl

★★☆☆☆

“Van Raffe heeft een uniek boek gemaakt, maar een triomf is het niet. Het doet deugd om eens een strip te lezen die zijn plaats in de geschiedenis kent en niet verbergt dat de auteur ervan boeken heeft gelezen.”

Gert Meesters over Zonder filter

“Een hele grote knipoog naar de literaire maffia.”

Jort Kelder over Zonder filter

★★★★☆

“Net als Schrauwen is Raffe nogal excentriek in zijn lijnvoering en inkleuringen, wat het boek veel vrijheid geeft. Een sfeer van ruimdenkendheid. Hoe kan het ook anders: wie flirt met de romantische decadentie, kan niet benepen tekenen.”

Joost Pollmann over Zonder filter in de Volkskrant

★★★☆☆

“Ongetwijfeld ontgingen uw recensent de ironie en de gelaagdheid. Hoogtepuntjes zijn het moment dat de bijdehante Van Raffe afrekent met zijn kunstdocenten afrekent en ze in vertwijfeling achterlaat. En de cover natuurlijk.”

Veronica Magazine

“Met zelfspot en een heel ecclectische tekenstijl slaagt deze jonge Nederlander erin, zijn eigen studiejaren als kunststudent in Rotterdam interessant te laten lijken.”

Tse Tse Strips Antwerpen over Zonder Filter

“Een boek, vormgegeven als een pakje sigaretten. Alleen al daarom zou je het willen hebben. Robert van Raffe vult het van kaft tot kaft met grappige anekdotes.”

De Noorman over Zonder Filter

★★★★★

Geraffineerd (what’s in a name) en explosief, eerlijk over een uiteindelijk zorgvuldig bedacht imago… Koopt allen. Dit móet op tafel liggen.

Striptip over Zonder Filter

★★★★☆

“Net wanneer we denken dat van Raffe een arrogante eikel en gerateerde intellectueel is steekt hij, letterlijk en figuurlijk, zijn broek af. […] Het hoofdpersonage is niet voor één gat te vangen. Meermaals zal de lezer denken: ‘Meent hij het nu of houdt hij me aan het lijntje?'”

Peter Moerenhout
over Zonder Filter

★★☆☆☆

“Van Raffe blijft pagina’s lang de culturele elite jennen om dan op te tekenen dat die elite zich al te makkelijk laat schofferen en vervolgens aangeeft dat hij een briljant idee heeft om ze nog verder te schofferen: hij gaat literaire strips maken. […] Of van Raffe niet in zijn vuistje gelachen heeft toen uitgerekend De Bezige Bij zijn debuut wilde publiceren, vraag je je dan af.”

Cobra.be over Zonder Filter

“Het verhaal van dit boek is klassiek, de uitwerking is ultramodern. […] Zonder filter een bijzonder beeldverhaal dat het verdient opgemerkt en gelezen te worden.”

Bespreking van Zonder Filter door Jos van Waterschoot op Stripschap.nl over Zonder Filter

→ Interview Nieuwe Revu (2014)

“Humor, lifestyle, literatuur en filosofie: je vindt het allemaal in deze ‘bild(ungs)roman’.”

Passionate over Zonder Filter

“Het gaat er om dat de jongen, nu hij geen maagd meer is, veilig is voor de minotaurus, pas kan terugkeren naar zijn verleden, kan ingrijpen, aankan wat hij al die jaren blijkbaar verdrongen heeft.”

Joost de Vries in zijn recensie over Syrena

★★★★☆

“Slaap en caffeïnemisbruik…” “Van Raffe hanteert een simpele tekenstijl waarvan idioten denken Hé, dat kan ik ook!

Peter Moerenhout in zijn recensie over Syrena

→ Interview Plastieken Plunk 2011

→ Nieuw (Strip)Talent

“Zone 5300 publishes a light autobiographical comic about the traumatic experience of being graded in art school, in which Raffe is the good guy and all the others are either losers or bad guys.

24 Oranges over Integrale beoordeling (Zone 5300 #94)

→ Oscar Wilde interview (2011), door Chan Mi Schouten

“Als om lezers die moeite hebben om het terrein van de literatuur te verlaten op hun gemak te stellen, begint dit nummer met een verhaal van Robert van Raffe, die zichzelf volgens de inleider het liefst ziet als een moderne Constatin Guys (‘Ja, zoek maar eens op wie dat was, lezer.’), over een literair festival waarbij alle clichés die daarbij horen uit de kast komen.”

Literair Nederland over Geen daden maar woorden (EISNER 5)

“De donkere kamer van Damokles wordt door Robert van Raffe tot de essentie teruggebracht.”

Coen Peppelenbos over Mooi is dat!

“Intellectueel geëxperimenteer met veel pretentie.”

B-gevaar.com over Geen daden maar woorden (EISNER 5)

“Behalve Schreurs konden eigenlijk enkel Robert van Raffe en coverartiest Thomas D. Krause me boeien.”

Occams Razor Library over Geen daden maar woorden (EISNER 5)

“Robert van Raffe’s four-page comic Gods Pupil uses a wide array of visual techniques in just a few frames, but the bland colours and pencilled background also give the strip an unfinished look. Two people on their backs in the grass, gazing at the moon, while one draws a lazy finger over its surface to outline a rabbit that he says is what the typical shape of the moon’s face stands for: this is the start of a succinct exploration of the nature of God. It is also a clear invitation to explore more of Van Raffe’s work.”

24 Oranges over Gods Pupil

“Robert is de knapste sociopaat die ik ken!”

Nick Verhoeven over Spaghetti

→ Interview met twee hedendaagse dandy’s (2009), door Fenneke Bordewijk

“Robert, ik vind dat je tekenstijl hebt.”

Edith Kuyvenhoven over Het Pak

“Ik ook!”

Serge Baeken (ook over Het Pak)

“Het beeld voegt eigenlijk niets toe aan het bestaande gedicht en maakt het daarmee overbodig.”

Remco Wetzels over A drink with something in it

“Faust meets Dorian Gray.”

M. van Santen over Het pak

“Niet alleen zijn snit, maar ook zijn werk en zijn gevoel voor humor zijn van een uiterst verfijnde klasse.”

Zone5300

“Carrièremoves (Career moves) by Robert van Raffe, shows that the meta-comic isn’t dead, no matter how hard we club it over the head.”

24 Oranges

“Infuriatingly affable.”

Dandyism.net

→ Interview (uit 2004) door Sophie Hamers

“Slaap en caffeïnemisbruik…” “Van Raffe hanteert een simpele tekenstijl waarvan idioten denken Hé, dat kan ik ook! Peter Moerenhout in zijn recensie over Syrena

→ Interview Plastieken Plunk 2011

→ Nieuw (Strip)Talent

“Zone 5300 publishes a light autobiographical comic about the traumatic experience of being graded in art school, in which Raffe is the good guy and all the others are either losers or bad guys.24 Oranges over Integrale beoordeling (Zone 5300 #94)

→ Oscar Wilde interview (2011), door Chan Mi Schouten

“Als om lezers die moeite hebben om het terrein van de literatuur te verlaten op hun gemak te stellen, begint dit nummer met een verhaal van Robert van Raffe, die zichzelf volgens de inleider het liefst ziet als een moderne Constatin Guys (‘Ja, zoek maar eens op wie dat was, lezer.’), over een literair festival waarbij alle clichés die daarbij horen uit de kast komen.” Literair Nederland over Geen daden maar woorden (EISNER 5)

“De donkere kamer van Damokles wordt door Robert van Raffe tot de essentie teruggebracht.” Coen Peppelenbos over Mooi is dat!

“Intellectueel geëxperimenteer met veel pretentie.” B-gevaar.com over Geen daden maar woorden (EISNER 5)

“Behalve Schreurs konden eigenlijk enkel Robert van Raffe en coverartiest Thomas D. Krause me boeien.” Occams Razor Library over Geen daden maar woorden (EISNER 5)

“Robert van Raffe’s four-page comic Gods Pupil uses a wide array of visual techniques in just a few frames, but the bland colours and pencilled background also give the strip an unfinished look. Two people on their backs in the grass, gazing at the moon, while one draws a lazy finger over its surface to outline a rabbit that he says is what the typical shape of the moon’s face stands for: this is the start of a succinct exploration of the nature of God. It is also a clear invitation to explore more of Van Raffe’s work.” 24 Oranges over Gods Pupil

“Robert is de knapste sociopaat die ik ken!” Nick Verhoeven over Spaghetti

→ Interview met twee hedendaagse dandy’s (2009), door Fenneke Bordewijk

“Robert, ik vind dat je tekenstijl hebt.” Edith Kuyvenhoven over Het Pak

“Ik ook!” Serge Baeken (ook over Het Pak)

“Het beeld voegt eigenlijk niets toe aan het bestaande gedicht en maakt het daarmee overbodig.” Remco Wetzels over A drink with something in it

“Faust meets Dorian Gray.” M. van Santen over Het pak

“Niet alleen zijn snit, maar ook zijn werk en zijn gevoel voor humor zijn van een uiterst verfijnde klasse.” Zone5300

“Carrièremoves (Career moves) by Robert van Raffe, shows that the meta-comic isn’t dead, no matter how hard we club it over the head.” 24 Oranges

→ Interview (uit 2004) door Sophie Hamers